Kent u de Instagram-pagina @studiotermanheirlink, waar via memes gespot wordt met de kleine kantjes van de theaterwereld?
Wie achter het kanaal schuilging, was lang een goed bewaard geheim, dat we hier verklappen: Jeff Aendenboom en Bas Vanderschoot. Twee jonge, aan het Ritcs afgestudeerde acteurs die in hun hilarische debuut doorgaan op het ingeslagen pad.
‘Alles wat u ziet, is geript van het internet’, klinkt het in The memeing of life. Daarin creëert het duo met green key-technieken live video’s, zoals een twerkende dino in een Windows-landschap of een oermens die zich verbaast over memes op de muren van zijn grot – Plato is niet ver weg. Aan een razend tempo, alsof ze swipen tussen scènes, volgen parodieën op personality vlogs, complottheorieën, ASMR-gekraak en een reactievideo die zich loopt tot in het oneindige.
Dollen met het internet: we zagen het op TAZ in het al even grappige Giants en in de nu al legendarische Netflix-show Inside van Bo Burnham. Van die laatst wordt hier ‘All eyes on me’ gecoverd, een ironische song over online roem, en over het gevoel verloren te lopen in het internet. Daarnaast inspireerde Dinsdag.org zich op een artikel over memes als conceptuele kunst, voor sterke scènes waarin het dadaïsme linkt aan memes en het de Mona Lisa revanche laat nemen op de meme avant la lettre die Duchamp over haar maakte.
Goed gesampled dus, al zijn we toch benieuwd welke originele ideeën het duo nog heeft. Het slot is alvast slim, met een persiflage op het Pano-interview waarin Dries Van Langenhove wordt geconfronteerd met de haatdragende kracht die kan uitgaan van memes. Snijdende kritiek gecombineerd met tonnen speldrift: hier toont de voorstelling zich op haar best.